Algemene voorwaarden

Artikel 1 – Identificatie Verkoper en hoedanigheid consument

De “Verkoper” van de artikelen in deze webshop is feitelijke vereniging Lions Club Torhout, correspondentieadres Jef Ceenaeme, ’s Gravenwinkelstraat 48 te 8820 TORHOUT.

De “Klant” die van de webshop van Lions Club Torhout gebruik wenst te maken, verklaart door diens bestelling via de website of webshop uitdrukkelijk op te treden in diens hoedanigheid van consument of handelaar. De Klant verklaart tevens 18 jaar of ouder te zijn.

Om een bestelling te kunnen plaatsen, moet je minstens 18 jaar oud zijn. Als je geen 18 bent, vraagt Lions Club Torhout om de bestelling door je ouders of wettelijke voogd te laten plaatsen. Als we merken dat een bestelling geplaatst is door een minderjarige, kunnen we deze bestelling weigeren.

Artikel 2 – Toepasselijkheid algemene voorwaarden

Deze algemene voorwaarden voor verkopen en aanbiedingen via de webshop van Verkoper op het ogenblik van de bestelling door de Klant (hierna: de “Voorwaarden”) zijn van toepassing op de online aanbiedingen en verkopen van artikelen uit het assortiment van Verkoper aan consumenten via de Website.

Verkoper verbindt er zich enkel toe om online te verkopen ten aanzien van klanten die gedomicilieerd zijn op het grondgebied van België.
Op lopende overeenkomsten blijven steeds de Voorwaarden gelden die van toepassing waren op het ogenblik van de verkoop. Aangezien deze Voorwaarden van tijd tot tijd kunnen veranderen conform artikel 12 van deze Voorwaarden, wordt u geacht voorafgaand aan elke verkoop na te gaan welke Voorwaarden van toepassing zijn.

Artikel 3 – Prijzen

Alle prijzen zijn inclusief Belgische BTW. Bijkomende leveringskosten of andere administratieve kosten, worden per artikel apart of in de communicatie met de Klant vermeld.

Artikel 4 – Aanbod

Het aanbod geldt zolang de voorraad strekt en kan te allen tijde worden gewijzigd. De beschrijving van de producten gebeurt conform de vigerende wetgeving. Afbeeldingen zijn illustratief bedoeld en de geleverde verpakkingen kunnen qua afbeeldingen afwijken van het online geïllustreerde product. De Verkoper is niet aansprakelijk in geval van kennelijke materiële fouten, zet- of drukfouten.

Artikel 5 – Betaling

Wij kunnen bij online bestellingen enkel betaling via overschrijving aanvaarden. De betalingsgegevens worden bij de bestelbevestiging toegevoegd.

Artikel 6 – Totstandkoming koop

Een bestelling kan geplaatst worden via de Website door het volgen van de stappen zoals aangegeven in de webshop op de Website. Na bestelling van de goederen wordt een overzicht bezorgd van de bestelde goederen en online beschikbaar gemaakt aan de Klant. Bij bevestiging van de bestelling wordt om contante betaling gevraagd volgens de aangegeven betalingsmethode. Bij ontvangst van de integrale betaling komt de koop tot stand. De bestelling wordt na betaling klaargemaakt voor levering. De Klant wordt aansluitend op de hoogte gebracht met een bevestiging van diens aankoop en met de modaliteiten van de levering conform de aangegeven leveringsmethode.

De Verkoper behoudt zich het recht voor om bestellingen te weigeren in de volgende gevallen:

– bij uitputting van de voorraad of het niet langer beschikbaar zijn van een artikel;
– bij vaststelling van een foutief aanbod;
– bij een leveringsadres buiten de Benelux;
– bij overmacht.

Artikel 7 – Levering

Leveringen gebeuren conform de leveringsmethode zoals aangeduid door de Klant.

7 .1 – Algemeen + Tarieven

De Verkoper doet al het mogelijke om na ontvangst van de bestelling de producten op een correcte manier af te leveren op het door de Koper opgegeven adres. De bestelde producten kunnen enkel geleverd worden op een bereikbaar adres in België, en niet in een postbus. Na ontvangst is de Koper verantwoordelijk voor eventuele schade aan het product. De Verkoper behoudt zich niettemin het recht voor om voor elke bestelling de meest geschikte leveringsmethode te kiezen. Zij kan er dus voor kiezen om een bestelling aangetekend te verzenden naar aanleiding van de kenmerken van de bestelling (bedrag gelijk aan of hoger dan € 250), de leveringshistoriek (eerdere problemen gemeld door de Koper, eventueel geschil inzake de aflevering…) of objectieve criteria die laten vermoeden dat zich problemen zullen / kunnen voordoen met de aflevering (niet-conforme brievenbus, gedeelde brievenbus van meerdere bestemmelingen…).

7.2 – Leveringstermijnen

We zullen geaccepteerde bestellingen binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen. Als wij niet tijdig kunnen leveren, verwittigen wij je altijd voor het verstrijken van de voorziene leveringstermijn. We spreken dan samen met jou een nieuwe leveringstermijn af. Als wij ook deze tweede termijn niet halen, dan mag je als consument de overeenkomst kosteloos ontbinden. Wij betalen je dan binnen 30 dagen na de ontbinding terug.

Als wij je niet verwittigen voor het verstrijken van de initieel voorziene leveringsdatum, dan mag je als consument bij het verstrijken van die termijn al onmiddellijk de overeenkomst kosteloos ontbinden. Wij betalen je dan binnen 30 dagen na de ontbinding terug. Indien de Koper overeenkomstig artikel 7 het bewijs levert dat de bestelling niet werd geleverd binnen een termijn van 30 kalenderdagen na de bevestiging ervan, kan de Koper de bestelling zonder vergoeding opzeggen, voor zover hij dat doet per e-mail of aangetekende brief naar het contactadres vermeld in artikel 8 van deze algemene voorwaarden.

De bedragen die de Koper reeds gestort zou hebben, worden hem dan terugbetaald binnen de 30 dagen na de ontvangst van de aanvraag tot opzegging. De Verkoper behoudt zich het recht voor om de levering van producten op te splitsen volgens hun beschikbaarheid. Als de levering van een bestelling wordt opgesplitst, wordt het laatste product geleverd binnen voormelde termijn van 30 dagen. Wanneer een product op de website zelf bestaat uit verschillende artikelen, wordt dit product niet opgesplitst bij de levering.

Bestel je als particulier en treedt er beschadiging of verlies op tijdens het transport, dan zal de Verkoper de producten opnieuw opsturen of de waarde van de producten in kwestie terugbetalen indien deze niet meer voorradig zijn.

De Verkoper besteedt veel zorg aan het inpakken van de producten, maar kan niet vermijden dat producten tijdens het transport zouden breken of op een andere manier beschadigd geraken. De Verkoper kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.

Artikel 8 – Klachten

8.1 Elke zichtbare beschadiging en/of kwalitatieve tekortkoming van de goederen of andere tekortkoming bij de levering, moet onmiddellijk en uiterlijk na verloop van 8 dagen worden gemeld aan de Verkoper, op straffe van verval van elk recht. Bij eventuele vragen of klachten in verband met de gelijkvormigheid van de geleverde producten, kan de Koper terecht bij onderstaand adres:

Lions Club Torhout
E-mail: info@lionstorhout.be
Website: www.lionstorhout.be

We doen er alles aan om de klacht binnen de 7 dagen te behandelen.

8.2 Op alle overeenkomsten die we afsluiten met onze klanten, ongeacht hun woonplaats, is uitsluitend het Belgische recht van toepassing en bij geschillen zijn enkel de bevoegde Belgische rechtbanken bevoegd. Indien om redenen van internationaal recht toch een ander recht van toepassing is, zal bij de interpretatie van huidige algemene voorwaarden in de eerste plaats teruggegrepen worden naar de Belgische Wet Marktpraktijken en Consumentenbescherming.

8.3 Bij buitengerechtelijke regeling van het geschil is de Consumentenombudsdienst van de FOD Economie bevoegd om elke aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van consumentengeschillen te ontvangen. Deze zal op haar beurt de aanvraag ofwel zelf behandelen ofwel doorsturen naar een gekwalificeerde entiteit. U kan de Consumentenombudsdienst bereiken via deze link.

Bij geschillen met een grensoverschrijdend karakter kan u bovendien beroep doen op het Online Dispute Resolution platform van de Europese Unie via deze link.

Mochten we er samen toch niet uitkomen, dan kan je als consument terecht bij Safeshops. SafeShops.be zal bemiddelen tussen de consument en de verkoper indien de klacht op het eerste zicht gegrond is. Je kan hen bereiken via het klachtenformulier van SafeShops of schriftelijk: Kapelsesteenweg 195/1, 2180 Ekeren, info@Safeshops.be.

Artikel 9 – Garantie

Op de bestelde artikelen geldt enkel de wettelijke garantie. Wij hanteren wat betreft het leveren van goederen de wettelijke minimumgarantietermijn van twee jaar indien het goed niet conform is aan de geplaatste bestelling. Dit betekent dat bij gebreken of defecten aan het goed tot 2 jaar na de levering dit goed kosteloos wordt hersteld, dan wel vervangen.

Voor zover dit mogelijk en redelijk is, hebt u de keuze tussen herstelling of vervanging. Enkel ingeval de herstelling of de vervanging buitensporig of onmogelijk is of niet binnen een redelijke termijn kan worden uitgevoerd, heeft u het recht om een prijsverlaging of de ontbinding van de verkoopovereenkomst te eisen.

Voor bederfbare producten bedraagt de garantie vanzelfsprekend niet twee jaar, maar is deze beperkt tot de houdbaarheidsdatum van deze producten.

Behoudens in geval van dwingende wettelijke bepalingen is de Verkoper niet aansprakelijk voor enige (rechtstreeks of onrechtstreeks) door de geleverde producten veroorzaakte schade. De garantie is evenmin van toepassing in geval van verwerking van de producten in andere producten.

Artikel 10 – Herroepingsrecht

De Klant kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product gedurende een bedenktijd van 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden.

De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de Klant, of een vooraf door de Klant aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen.

Tijdens de bedenktijd zal de Klant zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard en de kenmerken van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de Klant het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.

De Klant is aansprakelijk voor waardevermindering van het product die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan toegestaan in de voorgaande paragraaf.

De Klant is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product als de Verkoper hem niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt.

Als de Klant gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn door middel van het modelformulier voor herroeping of op andere ondubbelzinnige wijze aan de Verkoper. Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de voormelde melding, zendt de Klant het product terug, of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) de Verkoper. De Klant zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door de Verkoper verstrekte redelijke en duidelijke instructies.

Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de Klant.

De Klant draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product.

De Verkoper vergoedt alle betalingen van de Klant, inclusief eventuele leveringskosten door de Verkoper in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de Klant hem de herroeping meldt. Tenzij de Verkoper aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot de Klant aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt. De Verkoper gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de Klant heeft gebruikt, tenzij de Klant instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de Klant. Als de Klant heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft de Verkoper de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen.

Het herroepingsrecht van de Klant wordt uitgesloten, na voorafgaande mededeling hiervan aan de Klant, voor i) producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben en ii) voor verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken.

Voor de herroeping kan de Klant een beroep doen op het modelformulier inzake herroeping en de bijhorende modelinstructies, die als bijlage bij deze voorwaarden zijn toegevoegd.

Artikel 11 – Privacy

Bij het invullen van de gegevens van de Klant via de Website, kunnen persoonsgegevens in de zin van de Wet op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer worden overgemaakt. De door de Klant verstrekte persoonsgegevens zullen door de Verkoper worden verwerkt voor de volgende doeleinden: de uitvoering van de overeenkomst tussen de Klant en de Verkoper, m.i.v. facturatie en levering van door de Klant gekochte producten.

De gegevens kunnen tevens worden verwerkt voor promotie- en prospectiedoeleinden en om de Klant te informeren over de Verkoper en zijn producten en diensten. Indien de Klant dit niet wenst, kan deze dit schriftelijk aan de Verkoper meedelen. Op schriftelijk verzoek zal het gebruik van de persoonsgegevens worden beperkt tot de doelstellingen in de eerste paragraaf van dit artikel.

De Klant heeft een recht van mededeling en verbetering van de gegevens die hem of haar betreffen. Daartoe volstaat het schriftelijk contact op te nemen met de Verkoper op het adres zoals vermeld in de contactinformatie in artikel 12, met staving van de identiteit.

Bij de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer wordt een openbaar register gehouden van de geautomatiseerde verwerkingen van persoonsgegevens. Indien de Klant bijkomende inlichtingen wenst over de wijze waarop de Verkoper de persoonsgegevens verwerkt, kan deze eveneens dit register raadplegen.

De Klant is zelf aansprakelijk voor het beheer van zijn login en paswoord dat strikt verbonden is aan diens persoon. De Klant vrijwaart Verkoper voor eventuele schade als gevolg van misbruik van een login en paswoord.

Artikel 12 – Contactinformatie

U kunt zich richten tot Lions Club Torhout, info@lionstorhout.be

Artikel 13 – Wijziging voorwaarden

Huidige Voorwaarden kunnen steeds zonder voorafgaande kennisgeving wijzigen. Elke aankoop na de wijziging van deze voorwaarden zoals gepubliceerd op de website, houdt een aanvaarding in door de Klant van de nieuwe voorwaarden. U doet er dus goed aan om deze Voorwaarden regelmatig te consulteren.

De Voorwaarden kunnen worden aangevuld of gewijzigd worden door andere voorwaarden indien hier expliciet naar verwezen wordt voorafgaandelijk aan de aankoop door de Klant.

Artikel 14 – Bewijs

De Klant aanvaardt dat elektronische communicaties (bv. e-mails), bestanden (bv. verzendrapporten) en back-ups als bewijsvoering kunnen dienen.

Artikel 15 – Aansprakelijkheid

De Klant maakt gebruik van de Website en de webshop op eigen verantwoordelijkheid. Verkoper is niet aansprakelijk voor enig falen of enige onbeschikbaarheid van de webshop als gevolg van technische storing. Verkoper is niet aansprakelijk voor enige schade van de Klant als gevolg van de verspreiding van een virus via de webshop.

De Verkoper staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.

Een door de Verkoper verstrekte extra garantie beperkt nimmer de wettelijke rechten en vorderingen die de Klant op grond van de overeenkomst tegenover de Verkoper kan doen gelden indien de Verkoper is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.

Onder extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis van de Verkoper waarin deze aan de Klant bepaalde rechten of vorderingen toekent die verder gaan dan waartoe deze wettelijk verplicht is in geval hij is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.

Artikel 16 – Toepasselijk recht – Bevoegde rechter

Het Belgisch recht is van toepassing op de totstandkoming, interpretatie, uitvoering en beëindiging van de overeenkomst tussen de Klant en de Verkoper. Bij geschillen zijn uitsluitend de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement waar de maatschappelijke zetel van de Verkoper gevestigd is, bevoegd.

Winkelwagen
Scroll naar boven